pondelok 1. decembra 2014

Príbeh rytiera Filipa a krásnej Kataríny sa zrodil v mysli autorky nečakane

Na knižné pulty sa práve dostala novinka z pera Jany Pronskej Rytierova česť. Nekorunovaná kráľovná historickej romance v nej čitateľa vtiahne do deja, ktorý je situovaný do 14. storočia, obdobia vlády Ľudovíta, syna Róberta z Anjou a Alžbety Poľskej. Zaujímavosťou je, že kvôli príbehu rytiera Filipa a sokoliarovej chovanice Kataríny nechala autorka bokom dve rozpísané knihy.


Ako vyplýva už zo samotného názvu knihy Rytierova česť, príbeh je o rytierovi. Je ním Filip Cudar, ktorý sa po rokoch vracia domov z vojny. Teší sa na stretnutie s manželkou a so synom. No namiesto radostného zvítania s rodinou ho čaká obraz skazy: z jeho sídla zostali len ruiny, syn a milovaná žena sú mŕtvi. A keď vysvitne, že o šťastie ho pripravili intrigy jeho súrodencov, v duši sa mu usídli nenávisť a zanevrie na celý svet. 

Jeho pustovnícky život sa však skončí, keď mu osud privedie do cesty sokoliarovu chovanicu Katarínu Forgáčovú. Len čo sa Filip dozvie, že krásna Katarína má nemanželskú dcéru s jeho starším bratom, ožení sa s ňou a začne kuť pomstu... Kniha je plná boja o moc, o majetok, postavenie a výsady. A ako prezradila autorka, nechýba v nej ani boj o právo na život, česť a lásku.

Rytier Filip dostal prednosť
Príbeh o Filipovi a Kataríne sa zrodil v mysli autorky nečakane. „Ako sa mi v hlave zrodil, už som po ňom šla,“ povedala, „od začiatku až do konca. Práve kvôli nemu som nechala dva rozpísané rukopisy, dokonca jeden taký, ktorý sa tiež odohrával na hrade Zborov u Cudarovcov a presne v tom istom období. Skrátka, nedal mi pokoj dovtedy, kým som ho nedokončila. Len teraz musím ten prvý, rozpísaný, celý zmeniť – miesto, rod, i hlavných hrdinov.“

Dejisko na hrade Zborov
Deviaty román obľúbenej autorky nevychádza zo skutočnej udalosti ako jeho predchodca Krvavý erb, no tiež má svoje špecifiká. „Odohráva sa na pozadí dejinných skutočností počas panovania Ľudovíta. Čitateľom som sa snažila priblížiť aj túto pohnutú dobu, mocenské záujmy panovníckeho dvora, kráľovskú rodinu, ich záujmy a sobáše uzatvárané kvôli výhodným spojenectvám. Raz som však narazila na zaujímavú informáciu o hrade Zborov – vtedajšia Makovica,“ prezradila Jana Pronská. 

„O kráľovi bolo všeobecne známe, že obľuboval poľovačky, najmä v hlbokých lesoch severného Uhorska – teda na území stredovekého Slovenska.  V tom období bol kráľovský hrad Makovica, ako jeden z mála, vyňatý spod správy šarišského župana a majitelia podliehali priamo kráľovi. V historických análoch sa píše, že bol odňatý Forgáčovcom respektíve zmenil majiteľa a dostali ho Cudarovci. Tí malý hrádok s priľahlými dedinami časom rozvinuli do jedného z najbohatších a najprosperujúcejších panstiev v stredoveku.“

Prečo sa tak stalo už nie je známe. „Vraj neexistuje ani žiaden dokument, ktorý by túto skutočnosť detailne popisoval. Teda nie verejne dostupný, ktorý by laik našiel. Tento fakt bol pre mňa dostatočným motívom rozvinúť svoju vlastnú verziu tejto historickej skutočnosti a vznikol príbeh Rytierova česť,“ vysvetlila autorka.

Názov knihy nevznikal ľahko
Napriek tomu, že sa spisovateľke písala kniha ľahko, predsa len sa našla maličkosť, ktorá jej vŕtala hlavou oveľa dlhšie. „Jediná ťažkosť, ktorá mi dlho nedala spávať, bol vhodný názov knihy,“ povedala Jana Pronská, „menil sa za pochodu. Od prvej vety po epilóg nebol jasný a vždy sa menil. Dokonca som na facebooku zverejnila anketu s názvami, ktorý by sa hodil najlepšie. Ešte keď som ho posielala do vydavateľstva, volal sa Budeš ma milovať. Názov Rytierova česť prišiel naozaj v poslednej možnej chvíli a myslím, že je ten správny.“

Knihu písala autorka asi pol roka a dúfa, že sa čitateľom bude páčiť. „Pohnuté obdobie dejín na začiatku vlády Anjuovcov na Uhorskom tróne sa mi veľmi páči. Verím, že v tej dobe ešte chvíľu pobudnem. Dôkazom je i môj ďalší príbeh, ktorý som práve dokončila.“ 

Recenziu ku knižke si môžete prečítať tu: Rytierova česť ;-)

© Katarína Kvašňovská
Foto © Katarína Kvašňovská

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára