pondelok 22. augusta 2016

Spútaná divočinou



Názov knihy: Spútaná divočinou (2016) 

Autor: Erika Jarkovská

Vydavateľstvo: Artis Omnis

Počet strán: 248

Rok vydania: 2016


Lavinia MacKayová prehovorí otca, aby ju vzal do ústia rieky Kolumbie, kde má byť vybudovaná obchodná pevnosť Astoria. Keď v New Yorku nastúpi na palubu fregaty, považuje cestu za vzrušujúce dobrodružstvo. Netuší, že domov sa už nikdy nevráti. Do jej života zakrátko vstúpi domorodý muž Kvangon a ona sa doňho bezhlavo zamiluje; na opätovanie jeho lásky však čaká márne. Až ako zrelá žena spozná, že musela prejsť tisícky míľ, aby sa dozvedela svoj osud, že musela trpieť, aby zistila, čo je skutočné šťastie, že musela veľa premýšľať, aby sa dokázala tešiť z toho, čo jej zostalo, a že sa musela nesprávne zamilovať, aby pochopila, čo je naozajstná láska.



Človek musí v živote odísť ďaleko, aby našiel sám seba, musí veľa premýšľať, aby sa dokázal tešiť z toho, čo mu zostalo a musí veľa vytrpieť, aby zistil, čo je skutočné šťastie.

Toto bolo moje prvé stretnutie s Erikou Jarkovskou a musím povedať, že klobúk dole. Kebyže neviem, že to písala Slovenka, tak tomu len ťažko uverím. Formou, akou napísala tento román, sa vyrovná ktorémukoľvek dobre napísanému zahraničnému románu. Kniha má neskutočne vykonštruovanú zápletku, ja som miestami otvárala ústa od prekvapenia. A to sa mi veru stáva iba málokedy. 

K deju veľmi nechcem hovoriť, vzhľadom na to, aby som neprezradila niečo, čo nemám, no v krátkosti iba poviem, že kniha rozpráva príbeh mladej Lavinie, ryšavej krásavici, ktorá na rozdiel od svojich rovesníčok užívajúcich si mestský život, trávi svoju mladosť s otcom na cestách. Vášnivo sa zamiluje do domorodca Kvangona, čo je na nej aj vidieť. Kvangon je niečo ako jasnovidec. Často Lavinii zobrazí jej budúcnosť. Tu musím poznamenať, že román nesie v sebe prvky mystiky a fantasy. Aspoň v tomto smere.

Láska medzi hrdinami je čarovná, priam magická, no zároveň i tragická. Nie, neľakajte sa, nejde o príbeh a lá Romeo a Júlia. Je tragická celkom iným spôsobom...

Kniha je napísaná veľmi dobre, i keď máličko mi prekážali nekonečné opisy (asi som už infikovaná modernejším, dynamickejším štýlom písania). Povedala by som, že nejde o oddychové čítanie, skôr ťažšie, no napriek tomu je dej natoľko pútavý, že máte chuť ju zhltnúť na posedenie. Avšak darmo. Je v nej množstvo myšlienok, množstvo deja, že jednoducho si musíte robiť prestávky, aby ste s knihou mohli istý čas žiť, precítiť ju, premýšľať o nej. Pretože práve to je na nej fascinujúce - že musíte o nej premýšľať. Nejde teda o prvoplánový román. A už vôbec nie o romancu. Napriek tomu je príbeh neskutočne romantický. A konkrétne tento má v sebe navyše hĺbku, silné emócie, nečakané zvraty a mnoho krásnych a pravdivých myšlienok. 

Kto sa rád nechá prekvapovať, kto má romantickú dušu a kto nemá práve chuť na "ľahké" čítanie, potom by si mal prečítať práve tento román. Nebude sklamaný.

Na záver si neodpustím jeden citát z knihy, ktorý ostáva mojou srdcovkou:

Raz spoznáš osobu, ktorá pre teba bude znamenať všetko na svete, viac, než sa píše v románoch o veľkej láske. Bude to osoba, ktorej budeš dôverovať natoľko, že jej pokojne zveríš do opatery svoje srdce. Tá osoba ťa dokáže urobiť neskonale šťastnou a výnimočnou jediným objatím a budeš ochotná čakať na ňu hoci aj celý život. Len choď, dievčatko moje, choď, za ničím sa neobzeraj!


Moje hodnotenie: ★★★

1 komentár:

  1. Spútanú divočinou rozhodne odporúčam prečítať. Bude pre vás prekvapením ako pre mňa, autorka skvelo opísala vtedajšiu dobu boj o prežitie ako by v tej dobe ona sama žila,Lavinia hlavná predstaviteľka musela odísť ďaleko a by našla sama seba musela veľa obetovať aby našla svoju skutočnú lásku do poslednej chvíle som netušila ako to skončí vrelo odporúčam

    OdpovedaťOdstrániť